Szanowni Państwo, Zespół Polskiego Centrum Programu Safer Internet przygotował dla Państwa serię czterech podcastów poświęconych najważniejszym zagadnieniom z zakresu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online. Warto w wolnej chwili zapoznać się z prezentowanymi materiałami.
Cyberprzemoc i inne formy agresji w sieci - kiedy niewinny żart staje się hejtem? Jak reagować na agresję w internecie? Jak pomóc ofiarom cyberprzemocy?
Problem nadużywania Internetu - jak kontrolować czas, który dziecko spędza w sieci? W którym momencie powiedzieć stop? Jakie mogą być negatywne skutki nadużywania internetu i jak sobie z nimi radzić?
Seksting i problem uwodzenia dzieci w internecie -czy zdajemy sobie sprawę z negatywnych konsekwencji, które ze sobą niesie? Jak rozmawiać z nastolatkiem o skutkach takich działań? Do kogo zwrócić się o pomoc?
Szkodliwe treści w internecie - jak uchronić przed nimi nasze dzieci? Jakie treści są szkodliwe? Jak nauczyć dzieci bezpiecznie poruszać się po internecie i odpowiednio reagować na niebezpieczne materiały?
Hasło "Zostań znajomym swojego dziecka" - zachęca rodziców i opiekunów do aktywnego uczestniczenia w internetowym życiu dzieci, poznania ich zainteresowań i potrzeb. Zapraszam Państwa do zapoznania się z broszurami edukacyjnymi oraz filmami pokazującymi internetowe perypetie rodziny. Być może znajdziecie tu Państwo odpowiedź na nurtujące Was pytania.
Przed zapoznaniem się z broszurą Zostań znajomym swojego dziecka - cz 2 należy zapoznać się z krótkimi filmikami:
Dzieci też mają prywatność
Na komputerze świat się nie kończy
Cyberprzemoc jest realna
Nie można wierzyć we wszystko
Co za dużo to niezdrowo
Jak sobie radzić z nastolatkiem?
Zachęcam Państwa do przeczytania wywiadu z Joanną Stroemich - psychologiem, psychoprofilaktyktykiem i psychoterapeutą, dyrektorem Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Poznaniu.
A co może zrobić rodzic, gdy dochodzi do sytuacji dysfunkcyjnych?
Joanna Stroemich:
"Kiedy się pojawia, trzeba zweryfikować system zasad panujących w domu. Sprawdzić, czy one w ogóle w domu funkcjonują, a jeśli tak, to czy dziecko zdaje sobie z nich sprawę, kto musi ich przestrzegać - tylko nastolatek czy też inni członkowie rodziny? Dowiedzmy się, czy młody człowiek wie, czego się od niego wymaga i jakie będą konsekwencje za złamania wspólnie ustalonych zasad. Trzeba pamiętać, że z nastolatkiem większość rzeczy trzeba robić wspólnie [...] Jeżeli chodzi o konsekwencje, to powinny mieć one charakter przyczynowo-skutkowy. Jeżeli np. dziecko się spóźniło dwie godziny, to na drugi dzień musi być o godzinę wcześniej".
Dariusz Nikiel
"Pokolenie pochylonych głów"
"Mówią niewiele, piszą skrótami. Nie patrzą ludziom w oczy, patrzą w telefon. Tam mają znajomych, rozrywki, randki, seks i niemal wszystkie informacje świata, których nie są w stanie przeczytać. Nazywani są iGeneration. Albo pokoleniem Z."
(M. Święchowicz)
Zachęcam Państwa do przeczytania tego tekstu i głębokiej refleksji. Jeżeli myślicie, że to nie dotyczy Waszych dzieci, to zabierzcie swojemu dziecku telefon na trzy dni. Jeżeli zaobserwujecie objawy podenerwowania, brak koncentracji, a w skrajnym przypadku agresji . to Wszyscy mamy poważny problem.
Technologie informacyjne pozwalają człowiekowi sięgać dalej niż do najbliższej biblioteki. Kupujemy swojemu dziecku komputer, tablet, telefon z nadzieją, że dzięki temu stanie się mądry i otwarty na świat, otwarty na wiedzę. Zapewniamy sobie święty spokój . nie łazi po chałupie, nie wariuje, nie przeszkadza. Siedzi z telefonem ma swój świat. To wygodne. A tymczasem w krótkiej chwili przestają wychodzić z domu, nie rozmawiają inaczej niż tylko przy pomocy telefonu, porozumiewają się z nami przy pomocy krótkich komunikatów.
Od udanych wakacji z rodziną ważniejsze stają się "like" na Instagramie albo Facebooku.