Logopeda Szkolny
mgr Małgorzata Białach
Godziny pracy logopedy szkolnego
poniedziałek |
wtorek |
środa |
czwartek |
piątek |
11.00 - 14.00 |
8.00 - 13.30 |
11.00 - 13.00 |
8.00 - 14.00 |
8.00 - 13.30 |
Terapia logopedyczna w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi
im. ks. Stanisława Konarskiego w Łukowie
Uczestnikami terapii logopedycznej są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. ks. Stanisława Konarskiego w Łukowie. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
* Podstawowym zadaniem terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej, oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów uczniom mającym trudności z mówieniem, pisaniem i czytaniem. Na zajęcia logopedyczne w pierwszej kolejności kieruje się uczniów posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno - pedagogicznej, w której zawarte są wskazania do podjęcia terapii logopedycznej w szkole po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.
Kwalifikowanie pozostałych uczniów następuje w oparciu o opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej lub wyniki badań logopedycznych przeprowadzonych przez logopedę szkolnego. Uczniowie diagnozowani są poprzez: badania indywidualne, wywiady z rodzicami, konsultacje specjalistyczne (lekarskie, psychologiczne, pedagogiczne).
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w małej grupie. Program i czas zajęć uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
* Do Głównych celów terapii logopedycznej należy: kształtowanie i rozwijanie kompetencji językowych, korygowanie odstępów od normy fonetycznej, kształtowanie umiejętności porozumiewania się, bogacenie czynnego słownictwa dziecka, prawidłowa budowa zdań i wypowiedzi.
* Uczestnictwo w zajęciach terapii pedagogicznej prowadzonej w szkole nie wystarczy by osiągnąć zamierzone efekty pracy. Konieczne jest utrwalanie ćwiczeń w domu, dzięki czemu rozwiną się umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą.
O czym należy pamiętać wykonując ćwiczenia logopedyczne z dzieckiem w domu?
- Ustalamy stałą porę, po to, by ćwiczenia weszły w rytuał dnia odnosząc się jednocześnie do rodzaju zajęć, po których wystąpią ćwiczenia (np. raz po obiedzie, a raz przed dobranocką);
- Korzystniej jest wybrać krótszy czas pracy, w zamian powtórzyć ćwiczenia dwukrotnie w ciągu dnia, wówczas dziecko przyzwyczaja się do autokontroli i lepiej przyswaja zaburzoną głoskę sprawiając, że wymawianie jej ulegnie szybszej automatyzacji w mowie potocznej;
- Uczymy się poprzez zabawę, ćwiczenia mają być przyjemnością, a nie karą. Unikamy sformułowania: „ćwiczenia”, zamiast tego używamy terminu „zabawa”, „chodź pogimnastykujemy buzię” itp;
- Ćwiczmy razem z dzieckiem na wesoło, wplatajmy ćwiczeniową minkę w ciągu dnia przy codziennych czynnościach;
- Pracujmy wtedy, gdy jesteśmy zrelaksowani, nie na koniec dnia;
- Zaangażujmy całą rodzinę do zabawy i wszyscy starajmy się wyraźnie mówić;
- Wyjaśnijmy dziecku, jakie korzyści przyniesie prawidłowe wyćwiczenie głosek;
- Nie wyśmiewajmy się, jeśli dziecku nie wychodzi, ono nie ma poczucia humoru w tej sprawie;
- Chwalmy dziecko za najdrobniejsze postępy, nagradzajmy drobnymi niespodziankami.
Nauczyciel Logopeda
Małgorzata Białach